Šta je Clean Sleeping i zašto je zdrav san važniji od fitnesa i dijete?

Glavne komponente zdravog načina života su svima dobro poznate: uravnotežena ishrana, redovna fizička aktivnost i dobar odmor u obliku 7-8 sati sna.

Nutricionisti i fitnes treneri su nam godinama objašnjavali prednosti ishrane i fizičke aktivnosti za zdravlje i dobrobit, ali sada sve više stručnjaka naginje ideji da je san najvažniji.

Gvinet Paltrou promoviše zdrave stilove života na svom Goop projektu, a koncept Clean Sleeping postao je jedan od glavnih trendova u velnesu u 2017. i, po svemu sudeći, ostaće u vrhu još dugo. Prema Gvinet, količina i kvalitet sna igraju ključnu ulogu u „regulaciji apetita i nivoa energije“. Štaviše, stručnjaci, koji su obično skeptični prema preporukama zvezde, ovoga puta je u potpunosti podržavaju.

Kao što neuronaučnik dr Džozef Krejn primećuje, „Paltrou je potpuno u pravu da loš san negativno utiče na metabolizam, a redovno lišavanje sna povezano je sa povećanjem telesne težine i hiperglikemijom i negativno utiče na raspoloženje.“

U svojoj knjizi Goop Clean Beauty, Gvinet predstavlja prilično detaljnu šemu sa mnogo korisnih (i ne baš) preporuka. Navodimo ih uz stručne komentare lekara.

Najmanje osam sati sna (idealno devet ili deset) tokom noći.

„Većini odraslih nije potrebno devet do deset sati sna tokom noći“, objašnjava dr Džozef Krejn i savetuje da spavate 7-8 sati, uzimajući u obzir individualne karakteristike. Dakle, neki stručnjaci su sigurni da je većini muškaraca dovoljno 7-7,5 sati, a ženama je potreban san sat vremena duže.

Strogi "raspored spavanja" (idealno ─ odlazak u krevet u 22 sata).

Prema rečima doktora zapravo je bolje ići u krevet u isto vreme jer to održava vaš unutrašnji cirkadijalni ritam, ali ne morate da idete u krevet sa svojom decom.

Prestanite da koristite gadžete pre spavanja.

Doktori već dugo govore da plavo svetlo ekrana pametnih telefona potiskuje proizvodnju melatonina (hormona spavanja), a gledanje mejlova i vesti je neprijatelj večernjeg opuštanja. Na listi preporučenih mera je i ograničavanje kofeina u popodnevnim satima. Stručnjaci se slažu da sa ispijanjem kafe i pića sa kofeinom poput energetskih pića treba završiti do 16 časova.

Bez hrane pre spavanja i redovni 12-časovni post

Da, nekoliko sati pre spavanja bolje je ne opterećivati probavni sistem, ali nije neophodno gladovati. U svojoj knjizi, Gvinet snažno preporučuje praktikovanje posebnih rituala pre spavanja. Na primer, pažljivo proučite praksu meditacije Joga Nidre (naročito entuzijastične pristalice prakse mogu, navodno, čak i da zamene pun san kratkom meditacijom) ili samostalno kreirajte psihološke pokretače koji pokreću proces opuštanja u podsvesnom umu - na primer, masaža stopala...

Prema mišljenju stručnjaka, ovakvi rituali ne nanose posebnu štetu, ali su njihove koristi prilično relativne. Ako vam meditacija pre spavanja pomaže da se opustite, zašto je onda ne biste vežbali? Ali sa uslovom ─ neposredno pre spavanja, a ne umesto spavanja. „Sve što pomaže u oslobađanju nervne napetosti i opuštanju tela može se smatrati korisnim. Ako vam masiranje zglobova pomaže da se opustite, uradite to. Uradite sve što vam odgovara“, kaže dr Džozef Krejn.

Dobra posteljina i pogodnosti (kao što je specijalni jastuk od bakarnih vlakana koji preporučuje Paltrou).

Jastuk košta 80 dolara i, prema rečima proizvođača, ovaj dodatak pomaže u sprečavanju bora i osipa na koži. I ovde se stručnjaci ne slažu sa zvezdom, rekavši da je udobna posteljina odlična, ali za dobar san uopšte nije potrebno trošiti mnogo novca na modne dodatke i tehničke inovacije.

Koristite suplemente magnezijuma za opuštanje

Lekari podsećaju da prekomerni unos magnezijuma može dovesti do smetnji u varenju (tačnije, dijareje), a to vam definitivno neće omogućiti da dobro spavate. „Zaspati nije kao okretanje prekidača za svetlo“, kaže docent neurologije. Većini nas treba vremena da se oslobodi stresa tokom dana. Joga, meditacija, topli tuševi, čitanje ili slušanje opuštajuće muzike ako imate vremena i želje da se opustite je dobra ideja. Ako možete lako da zaspite bez tople kupke ili samomasaže, možete to preskočiti. Zaista važna stvar je ograničiti izlaganje plavoj svetlosti (TV, pametni telefoni, tableti), koja potiskuje proizvodnju melatonina pre spavanja, a idealno je da se odreknete gadžeta nekoliko sati pre spavanja.

Inače, zdrav i pun san se smatra jednom od najvažnijih komponenti biohakinga ─ popularnog trenda među tehničarima iz Silicijumske doline. Stoga su preporuke Gvinet i drugih profesionalaca zdravog načina života izuzetno popularne danas.

Paltrou je potpuno u pravu u vezi sa principima zdravog sna. Zdrav san treba da bude prioritet za one koji žele da se osećaju odlično, ali to ne znači da treba da se pridržavate svih preporuka i da menjate jastučnice svako veče i da masirate stopala losionom od lavande.

I naravno, bolje je pokušati da ne idete predaleko i ne dozvolite da se preporuke pretvore u opsesiju. „Savršeno spavanje svake noći jednostavno nije realno“, kažu stručnjaci. „Opsednutost idejom o zdravom snu i dovoljno sna može dovesti do toga da osoba provede previše vremena u krevetu budna brinući se o tome, što će na kraju dovesti do lošeg kvaliteta sna. Stručnjaci pozivaju da razmišljamo trezveno i racionalno, da ne žurimo u krevet odmah nakon napornog dana i da rituale odlaska u krevet ne pretvaramo u izvor dodatnog stresa.

All Rights Reserved. | 2009 - 2022. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group