MITOVI I ISTINE O GAZIRANIM PIĆIMA

Mogu li zašećerena pića prouzrokovati debljinu? Da li je ustvari dijetalna koka kola zdravija i da li mehurići u gaziranim pićima mogu da prouzrokuju propadanje kostiju?

 

Huffington Post je objavio listu sedam najvećih mitova i istina o gaziranim pićima:

  1. "Dijetalna pića nisu baš eliksir života", kaže Lisa R. Young, profesor nutricionizma na Univerzitetu NYU. "Bez šećera ne znači da je nešto zdravo. Zapravo, lažan osećaj slatkog može biti vrlo problematičan" kaže Young. Razvijena je teorija da mozak misli kako su kalorije slatkog unesene u organizam i mozak pokreće određene metaboličke reakcije koje mogu da dovedu do dodatnog nakupljanja kilograma. Osim toga, aspartam koji se koristi u takvim pićima je dokazano povezan sa povećanim rizikom od dijabetesa, moždanog i srčanog udara pa i nepovratnog gubitka pamćenja.
  2. U praksi, većina tzv. energetskih pića sadrži dosta manje kalorija nego prosečna šoljica kafe i mnogo više šećera. Istina je da je energetsko piće "pitkije" i brže se izbacuje iz organizma, ali kafa sadrži od 95 do 200 miligrama kofeina, dok prosečno energetsko piće oko 80 na dva decilitra.
  3. Istina je da svetla pića (npr. Sprite) ne sadrže karamel koji je kod tamnih pića zadužen za bojenje zubne gleđi, ali i uprkos tome je količina šećera vrlo slična. Sa druge strane, svetla pića uglavnom ne sadrže kofein.
  4. Ovde nije problem u zaslađivaču već u činjenici da je šećer u tekućem obliku. Oba zaslađivača se sastoje od glukoze i fruktoze (kukuruzni sirup se sastoji od 45 do 55 posto fruktoze, za razliku od 50 posto u običnom šećeru). David Katz, istraživač na Univerzitetu Yale kaže: "Po svom sastavu su jednako opasni jer šećer je i dalje šećer."
  5. U reklamama za izotonična (tzv. sportska) pića su prikazani sportisti koji ih piju pri svakom vežbanju, ali u stvarnosti, zalihe elektrolita i glikogena se ne koriste do sat vremena intenzivnog treninga. Drugim rečima, posle 45-minutnog vežbanja je dovoljno piti običnu vodu.
  6. Mnoga gazirana pića u svom sastavu sadrže fosfornu kiselinu koja je glavni uzročnik oštećenja kostiju. Fosforna kiselina pojačava kiselost u krvi pa telo otpušta kalcijum kako bi je neutralizovalo.
  7. Istraživanja su pokazala da povećano uzimanje zašećerenih pića onemogućava proizvodnju leptina, hormona koji šalje mozgu signale da je telo "sito", zbog povećanog udela fruktoze. Ovo često dovodi do prevelike konzumacije pića što utieče na povećan unos kalorija. Ali, ono što je zanimljivo je da povećana potražnja za kalorijama ne umanjuje kalorije koje ćete uneti drugim putem - odnosno, pre ćete pojesti pržene krompiriće uz koka kolu, nego jabuku.

J.M.

All Rights Reserved. | 2009 - 2021. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group