Pet koraka ka vitkoj liniji

Tajna leži u smanjenju veličine porcije, redovnim obrocima, konzumiranju sirovog povrća i voća, izbegavanju slatkiša i povećanju fizičke aktivnosti...

Kada odlučimo da povedemo računa o svom zdravlju i da izgubimo nekoliko kilograma za koje smatramo da su višak, moramo da napravimo plan i da se njega pridržavamo. Na putu ka boljem i zdravijem izgledu postoji pet koraka, kojih se treba pridržavati.  

Profesor dr Budimka Novaković, dijetoterapeut sa Medicinskog fakulteta u Novom Sadu, otkriva da su osnovnih pet stručno preporučenih koraka: smanjenje veličine porcije, redovni obroci, konzumiranje sirovog povrća i voća, izbegavanje slatkiša i povećanje fizičke aktivnosti.

Gde grešimo

I kada naučimo koje korake treba napraviti, dešava se da stalno pravimo iste greške. Jedna od njih je i držanje restriktivnih dijeta. To potvrđuje I dr Novaković.

– Prva iIi najčešća greška jeste prihvatanje određenog načina ishrane (,,dijete”) bez bilo kakve konsultacije sa dijetoterapeutom. Prihvatnje restriktivnog načina ishrane bez razmišljanja kako će takav način ishrane uticati na organizam jeste sledeća greška. Veoma restriktivna ishrana ne može da se održi dugotrajno i po povratku na uobičajen način ishrane dobitak u telesnoj masi je brz. Najveća greška jeste učestala primena kratkotrajnih restriktivnih ,,dijeta” pojašnjava dr Novaković.

Kontrola porcija

Budući da je smanjenje i kontrola porcija jedan od najvažnijih koraka na putu ka zdravijem životu, šta to zapravo znači i kako možemo da naučimo to da radimo?

Profesor dr Budimka Novaković smatra da razumljivo rečeno ne može da se konzumira hrana u stilu ,,koliko ja to hoću”, već prema potrebama koje su za svaku osobu različite. Zbog navedenog, potrebno je obratiti se dijetoterapeutu da bi se individualno odredila veličina porcije. Ukoliko neka osoba ima prekomernu telesnu masu, prvi savet je prepoloviti dosadašnju veličinu porcije.

Niskokalorijski zaslađivači kao saveznik

Ako ne možemo da se odreknemo omiljenog slatkog ukusa, onda je vreme da shvatimo da niskokalorijski zasladivači mogu da nam budu saveznik na putu ka postizanju dobrog izgleda! Preporuka za ishranu koja će rezlitirati smanjenjem telesne mase isključuje dodate šećere, ali potrebno je omogućiti uživanje u slatkom ukusu na primer omiljenog napitka.

– Stručno opravdana preporuka su niskokalorijski zaslađivači koji nose obeležje opšte prepoznati kao zdravstveno bezbedni (steviozid, aspartam, K-acesulfam i drugi). Niskokalorijski zaslađivači ne povećavaju apetiti niti telesnu masu, ne povećavaju vrednost šećera i insulina u krvi, a doprinose smanjenju telesne mase. Niskokalorijski zaslađivači su značajan deo medicinske nutritivne terapije prekomerne telesne mase/gojazanosti i drugih bolesti usled preobilne ishrane – dodaje dr Novaković.

Važna uloga vežbanja

Često se dešava da ljudi hoće da prihvate promene u vezi sa načinom ishrane, ali ne i da počnu da vežbaju. Profesorka Novaković napominje da je aktuelni način života uglavnom sedanterni, što ima za posledicu povećanje telesne mase, ali i pojavu različtih koštano-zglobnih i mišićnih degenerativnih bolesti. Svaki medicinsko nutritivni savet za smanjenje telesne mase i održavanje poželjne telesne mase treba da prati i onaj o redovnoj i odgovarajućoj fizičkoj aktivnosti.

– Nema podele fizičke aktivnosti na fizičku aktivnost za žene i za muškarce. Preporuka za fizičku aktivnost zavisi od uzrasta, zdravstvenog stanja, stanja uhranjenosti, prisustva određene medikamentozne terapije i profesionalne i diskrecione fizičke aktivnosti. Fizička aktivnost treba da je individulano prilagođena i svakodnevna. Hodanje je preporuka i ne traži posebne uslove. Lekar treba da odredi vrstu fizičke aktivnosti, intezitet, učestalost i trajanje fizičke aktivnosti – dodaje dr Novaković.

All Rights Reserved. | 2009 - 2021. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group