Zašto se zimi osećamo psihički lošije nego leti – i šta da radimo u vezi s tim

Suočavanje sa sezonskim afektivnim poremećajem.

Sa početkom hladnog vremena imamo neodoljivu želju da se umotamo u toplo ćebe i da ne izlazimo iz kuće - i to je donekle normalno. Ali ako na kraju tople sezone uronite u pravu depresiju, onda najverovatnije imate posla sa sezonskim afektivnim poremećajem, ili Seasonal Affective disorder, skraćeno SAD (tužno).

Sezonski afektivni poremećaj je kada ste stalno neraspoloženi tokom zimske sezone, a to se završava sa početkom proleća. Smanjenje dnevnog svetla i nedostatak sunčeve svetlosti zimi mogu izazvati biohemijske neravnoteže u delu mozga zvanom hipotalamus, koji reguliše raspoloženje, apetit i san. Rezultat mogu biti problemi sa spavanjem, anksioznost, depresija, nedostatak energije i poremećaj ishrane.

SAD se obično javlja krajem septembra - početkom oktobra i traje do početka marta. Simptomi mogu biti intenzivniji tokom najmračnijih i najhladnijih meseci: decembra, januara i februara.

Mnogi ljudi pate od sezonskog afektivnog poremećaja. Žene su četiri puta podložnije ovoj bolesti od muškaraca. Rizici se povećavaju ako imate između 18 i 30 godina. Uobičajeni simptomi uključuju uporno loše raspoloženje zimi koje ne postoji leti, gubitak interesovanja za hobije, osećaj razdražljivosti, bezvrednosti, krivice ili očaja, nedostatak energije...

Šta ako sumnjate da imate sezonski afektivni poremećaj?

Naravno, prvo razgovarajte sa svojim terapeutom ili psihologom. Otvoreni razgovor sa svojim lekarom i, u nekim slučajevima, prepisani lekovi mogu zaista pomoći. Obično svetlo takođe može poboljšati vaše raspoloženje. Pokušajte da izađete tokom dana. Vitamin D takođe može da nadoknadi nedostatak sunca. U većini slučajeva, među stanovnicima srednjih geografskih širina, uvek je ispod normale, čak i u sunčanim mesecima - šta tek reći o zimskim.

All Rights Reserved. | 2009 - 2022. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group